Den franska staden Montpellier hade stora planer på att sätta in 51 vätgasbussar i kollektivtrafiken fram till 2030. Men nu skrotas planerna på grund av att driften av bussarna blir sex gånger högre än för batteribussar, som nu staden satsar på istället.
Förberedelserna för projektet har pågått i två år och kommit så långt om att man i samarbete med energibolag planerat för en fullskalig elektrolysproduktion, inklusive solcellskraftverk, lagrings- och distributionsstationer för vätgasen.
Planerna var att 21 vätgasbussar skulle tas i trafik från 2023, och ytterligare 30 från 2025.
Men nu avbryts alltså projektet i elfte timmen då stadens beräkningar visar att driftskostnaderna för vätgasbussarna blir mycket högre än man tidigare trott: sex gånger högre än för batteribussar, som nu staden beslutat satsa på istället. Kostnaden per kilometer för vätgasdriften skulle bli 0,95 euro jämfört med 0,15 för batteribussar.
– Vätetekniken är lovande men i vår ursprungliga plan togs bara hänsyn till investeringskostnaderna, som vi fick bidrag för, men inte till driftskostnaderna, säger Montpellier stadsdirektör Michaël Delafosse i en kommentar.
Staden vill dock inte begrava vätgasplanerna för all framtid
– Vi kommer att klara oss utan vätgasbussar tills vidare och avvakta till 2030 och se om vätgasen är billigare då, säger Michaël Delafosse.
I Sverige finns ännu så länge inga bussar i kollektivtrafiken med vätgasdrift. Dock har X-trafik i Sandviken meddelat att man beställt två vätgasdrivna bussar som ska tas i trafik inom kort.