Efter många om och men har nu Malmö stad beslutat att nio av stadens parkeringshus ska omvandlas till mobilitetshus med fokus på delade fordonstjänster.
I framtiden ska de kombinerade parkerings- och mobilitetshusen fungera som noder för delade fordonstjänster som bilpooler, hyrcyklar och elsparkcyklar som ett komplement till cykel och kollektivtrafik.
Runt om i staden ska det finnas mobilitetszoner för att så många som möjligt ska ha nära till ett delat fordon.
– Att ta sig fram snabbt och smidigt ska kunna göras utan egen bil samtidigt som samtidigt som stadens gator kan användas till roligare saker än parkering, säger Andreas Schönström (S), kommunalråd med ansvar för teknik och service.
Miljöpartisten Stefana Hoti menar att det är ett betydelsefullt beslut.
– Mobilitetshubbar kommer att ge Malmöborna valfrihet och rörelsefrihet samtidigt som vi minskar utsläpp och frigör yta i staden. Det ska helt enkelt bli lättare att göra hållbara val i vardagen, säger hon.