På bara ett år har priset på viktiga batteriråvaror som nickel, litium och kobolt femdubblats. Det motverkar den hittillsvarande trenden att elbilarna sjunker i pris. Trots det är bil- och batteritillverkare inte oroliga: råmaterial som stål och aluminium till förbränningsbilar ökar också i pris, vilket tros hålla liv i elbilsefterfrågan.
Fram till förra året hade elbilsbatterierna blivit 90 procent billigare än de var tio år innan. Massproduktion och skalfördelar sänkte priserna för elbilsbatterier från 10 000 kronor per kilowattimme i början av 2010-talet till omkring 1 300 kronor år 2021.
Men det senaste året har priserna på viktiga batteriråvaror som nickel, litium och kobolt börjat stiga kraftigt. Något som spätts på av Rysslands invasion av Ukraina.
Det betyder att kostnaden för att tillverka ett batteri med 60 kWh, tillräckligt för att driva en mellanstor elbil, stigit från 14 000 till 72 000 kronor, skriver Financial Times.
Då batteripaketet i en elbil kan utgöra så mycket som en tredjedel av hela bilens värde, har elbilstillverkarna varit snabba att höja priserna. Sedan i början av mars förekommer prispåslag med 50 000 kronor eller mer.
Men trots det är bil- och batteritillverkare som Financial Times talat med inte oroliga för att efterfrågan ska dämpas. Bilar med förbränningsmotorer har nämligen också blivit dyrare att tillverka. Stål, aluminium och koppar, liksom de råmaterial som används i katalysatorer, har stigit i pris.
Till det kommer de kraftigt stigande bränslepriserna, som driver på intresset för elbilar, förutspår tillverkarna.