En djungel av appar. Registrering av personuppgifter. Oklarheter om kostnad. Så är det för den som har elbil och som laddar vid publika laddare. Men efter en ny branschöverenskommelse ska det nu bli ordning och reda.
De tre branschorganisationer som samlar laddföretag har enats om gemensamma regler för att förenkla betalningen.
– Du behöver ett betalkort, det är det enda du behöver tänka på som kund. Du behöver inte ha ett avtal med varje enskild laddoperatör. Det är kärnan i den här överenskommelsen, säger Åsa Pettersson, vd för Energiföretagen.
Om inte kortbetalning erbjuds ska det finnas en QR-kod som leder till företagens betalsida där det inte ska krävas att man är kund eller medlem.
Tydligare pris
Även priset ska bli tydligare angivet. Normen ska vara att betala per kilowatttimme, inte för laddtid.
– Det är viktigt att det finns ett pris per kWh, säger Åsa Pettersson. Men det kan tillkomma ett pris per minut efter en tids laddning för att hindra köbildning.
Energi- och digitaliseringsminister Khashayar Farmanbar menar att det är en viktig överenskommelse som nu träffats.
– Nu tas ett viktigt steg i rätt riktning för att det ska bli lätt att ladda i hela Sverige. Fler och fler kör elbilar, då måste också laddningen hänga med. Du ska veta vad det kostar och kunna jämföra pris. Du ska inte behöva registrera dig hos en mängd olika operatörer.
Bakom överenskommelsen står Mobility Sweden (fordonstillverkarnas branschorganisation), Drivkraft Sverige (drivmedelsbolagen) och Energiföretagen Sverige.
Inledningsvis ingår tolv aktörer inom el, drivmedel och laddning: E.On Drive, Vattenfall InCharge, Mer, Recharge, Göteborg Energi, Gävle Energi, Mälarenergi, Ionity, ST1, Circle K, OKQ8 och Preem.