Elcyklar kan upplevas som lite tunga och klumpiga. Det vill Mahle råda bot på med en ny ultralätt drivlina.
Mahle hävdar att deras ultralätta system för elcyklar innebär en ny milstolpe. Drivlinan väger endast 3,2 kilo.
Elmotorn i sig väger endast 1,4 kilo och sitter i det bakre navet där den levererar 23 Nm direkt på hjulet. Att motorn placeras bak gör att den inte behöver vara lika kraftfull som en mittmonterad motor. Dessutom ska navplaceringen ge de som cyklar en mer naturlig känsla i pedalerna, uppger Mahle.
Vad gäller batteriet kan man välja en standardstorlek eller en något större storlek. Som tillval finns också en ”räckviddsförlängare” som kan sättas i en flaskhållare. Den uppges fördubbla räckvidden trots att den enbart väger ett kilo.
Förutom fördelen av att elcykeln blir lättare med drivlinan ger det också kortare stoppsträckor samt mindre krockvåld för andra trafikanter vid olyckor.