Biltillverkarna försöker överträffa varandra när det gäller lyx och att ge elbilarna så lång räckvidd som möjligt. Men egentligen är det något annat kunderna söker, nämligen lägre pris.
Vid en undersökning som gjordes bland besökare på den stora elbilsmässan eCarExpo i Stockholm i början av februari sade nära hälften, 47 procent, av de tillfrågade att de vill se lägre priser på elbilarna. Bara 8 procent tyckte att lång räckvidd är en viktigare fråga.
– Trenden har förändrats. För några år sedan, när elbilar var helt nytt, var det just räckvidden som efterfrågades. Men nu verkar det som om människor insett att nästan all deras körning klaras lika bra med en bil med 35 mils räckvidd som en med 60 mil, säger Anna Fägersten som är marknadschef för eCarExpo.
Mogen elbilsmarknad
Att elbilarna ligger så högt i pris har flera orsaker. Flertalet biltillverkare har satsat på lyxiga modeller med höga priser. Fokus är bilar med höga marginaler, inte på volym. Idag finns knappt en elbil under 500 000 kronor och då handlar det ändå om instegsmodeller. Det råder fortfarande också komponentbrist och leveransproblem på elbilsmarknaden.
Men nu har det hänt något på den svenska elbilsmarknaden som tillsammans med den norska räknas som de mest mogna marknaderna i Europa. I takt med att elbilarna får allt längre räckvidd börjar köparna efterfråga enklare, billigare elbilar. För svensk del spelar säkert också den slopade klimatbonusen in, liksom att inflationen bidrar till att bilköparna håller hårdare i plånböckerna.
Gunnar Dackevall är vd för mässarrangören eLife Nordic AB som arrangerar elbilsmässor i fem länder, säger så här:
– Det ska bli spännande att se hur snabb branschen är på att känna av vad marknaden säger. Fisker pratade till exempel om att deras nya bil Fisker Pear ska bli billigare än vad någon trott vara möjligt bland annat genom helt nya lösningar. Det känns som om allt fokus på premium öppnar dörrar för nya spelare som vill ta en annan position.