I slutet av förra året fick Scania sin hittills största order på ellastbilar. Företaget konstaterar att framtiden är elektrisk. Men tror också att förbränningsmotorn kommer att finnas kvar länge.
Scanias första elektriska lastbil rullar redan på vägarna och andra generationens ellastbil – anpassad för att klara regional drift – är även den snart här.
Peter Forsberg är elektrifieringsansvarig för lastbilar på företaget. Han säger till Ny Teknik att målet för 2023 är att sälja 1 200 ellastbilar. Detta samtidigt som efterfrågan på diesellastbilarna fortsätter att öka.
Enligt Forsberg befinner sig marknaden just nu i en unik situation. En situation där de första kunderna köper enstaka elfordon för att skapa sig en bild av hur de ska anpassa sin verksamhet.
– Vi är inne i en jättespännande fas som vi inte har sett tidigare i historien, där vi inte riktigt ser våra konkurrenter som konkurrenter – utan man kan säga att vi hjälps åt just nu. Om Volvo lastbilar gör en stor affär så gynnar det oss eftersom marknaden är i uppbyggnad.
Störst intresse i Skandinavien
Intresset för ellastbilar är i nuläget större än produktionstakten. Störst är intresset i Skandinavien, men förfrågningar kommer även från bland annat Schweiz och Tyskland.
– Sedan är det även länder utan tillgång till grön el som har visat ett starkt intresse, säger Peter Forsberg. I Sydamerika och Asien, men även Östeuropa och gruvindustrin i Australien.
Det stora intresset drivs främst av kunder med höga hållbarhetsambitioner.
– Dagens ellastbilar passar främst kunder som har ett transportupplägg som inte är beroende av publik laddning, utan kan ladda hemma i depå. Där ser vi framförallt kunder som levererar varor till livsmedelsbutiker. Vi har även en kund i Danmark som köpt hundra lastbilar som ska rulla som renhållningsfordon.
Men även om intresset för ellastbilar växer utgörs för Scania den största volymen fortfarande av lastbilar med förbränningsmotorer.
– Där har vi plattformen för biodrivmedel som kommer att finnas kvar länge, säger Peter Forsberg. Vår tro är att 50 procent av vår försäljning kommer att vara elektrisk 2030.
Då det inte alltid finns tillgång till el – och lastbilen måste arbeta dygnet runt – tror Forsberg också att det kommer att finnas andra drivmedel.
– Det forskas mycket på vätgas och bränsleceller för de tunga transporterna, som förvisso har sämre effektivitet än ren eldrift, men som ändå kan vara det enda alternativet att köra på. I de fallen kommer det sannolikt att vara det mest konkurrenskraftiga.