Nästa år står Sveriges två första hybridparker för vindkraft i kombination med batterilagring klara.
Det är Vattenfall som ska bygga två batterilagringsanläggningarna som beräknas vara installerade och klara för drift i början av 2024. Tekniken är inte ny för Vattenfall som sedan tidigare driver flera stora batterilagringssystem i kombination med vind- och solkraftsparker i Europa.
De båda vindkraftsparker som nu ska kombineras med batterilager driver Vattenfall sedan lång tid tillbaka tillsammans med Skandia. Det handlar dels om höge väg vindkraftpark, som är en av de största landbaserade parkerna i Skåne, dels om Hjuleberg vindkraftspark 20 kilometer nordost om Falkenberg i Halland.
Höge väg som producerar 107 GWh el om året kommer få ett batterilager med 25 MW effekt och 29 MWh energilagringskapacitet. Hjuleberg, som producerar 91 GWh el om året kommer få ett batterilager med 30 MW effekt och 35 MWh energilagringskapacitet.
Vattenfall anser att hybridparker kan komma att spela en allt viktigare framtida roll i energisystemet.
– Vi tror att hybridparker kommer att bli allt viktigare för Vattenfalls affärsmodeller som bygger på förnybart. Dels blir driften mer ekonomisk eftersom produktion, lagring och nätanslutning sker inom samma infrastruktur, dels kan hybridanläggningar ge ytterligare intäkter för vindkraftsoperatörer samtidigt som de bidrar till mer stabila nät, säger Johan Kronman, projektledare för batteriprojekten Höge väg och Hjuleberg.
Vattenfall utreder möjligheten att installera fler batterilagringssystem på andra produktionssiter i Sverige där flera tekniker kan kombineras i en enda hybridpark.