Ett nytt digitalt pantsystem för take away-lådor ska testas på ett fyrtiotal restauranger i Stockholmsområdet.
Det är det nystartade bolaget &Repeat som lanserat konceptet med pantbara matförpackningar för restauranger.
Det fungerar så att restaurangerna förses med returstationer där kunderna kan lämna förpackningen när maten är uppäten. Med hjälp av mobilkameran skannar kunden en QR-kod på lådan och registrerar denna i bolagets app. Därefter får denne pengarna för förpackningen tillbaka på ett särskilt matkonto, som kan användas för att köpa ny mat.
Alternativt går det att lämna förpackningarna på jobbet, hemma eller vid en vanlig återvinningsstation. Förutsättningen är att kunden även då skannar QR-koden i appen.
Enligt Tor Espen Steinvik, vd på &Repeat, går det att upprepa återvinningen åtta-nio gånger innan förpackningen är uttjänt. &Repeat samarbetar med Stena Recycling som hanterar insamlingen och bearbetningen av förpackningarna på restaurangerna.
Fyra restaurangkedjor i Stockholm har infört systemet: Panini, Lett, Zócalo och Mahalo.
Det nya systemet kommer i början av nästa år även att testas på restauranger i Oslo, och senare under året i Helsingfors och Köpenhamn.