Undervisningen i hållbar utveckling kan behöva förändras på många av världens högskolor och universitet. Det menar forskare vid Högskolan i Gävle som undersökt hur undervisningen i hållbarhetsfrågor är upplagd vid 15 universitet i 12 länder.
Rodrigo Lozano, forskare inom industriell ekonomi vid Högskolan i Gävle, har undersökt hur lärosäten implementerar hållbarhet i den högre utbildningen och då med fokus på det praktiska lärandet. En slutsats är att hållbarhet lärs ut alltför teoretiskt.
– Resultaten är nedslående säger Rodrigo Lozano.
Bland annat finns det brister i undervisningen när det gäller att utveckla studenternas praktiska kompetens i hållbarhetsarbete.
Enligt Rodrigo Lozano räcker det inte med att lära ut vilka verktyg som ska användas i arbetet med hållbarhet, utan också vilka konsekvenser besluten de fattar får för samhället och för miljön.
– Jag dömer inte helt ut undervisningen, men vi behöver kombinera de teoretiska lektionerna med andra typer av lärande, med fallstudier, med att ge oss ut på fältet och med strategiskt tänkande. Det är så viktigt att studenterna verkligen förstår den komplexitet som hållbarhet har. Det handlar om våra framtida ledare, beslutsfattare, akademiker och professionella i den här världen.
Rodrigo Lozanos forskning har nu resulterat i en bok som släpps i dagarna. I den sammanfattas hans tankar och de svar han fått från 600 lärare och professorer från 15 universitet i Sverige, Finland, Italien, Spanien, Ungern, Sydafrika, Australien, Mexiko, Colombia, Portugal. Serbien och Polen.